Valio keskeyttää Bovaer-pilotin, Norjassa meijeri torjui lisäaineen
EU käynnistää Bovaerin uudelleenarvioinnin. Valio keskeyttää pilotin, Norjassa suurmeijeri lopettaa maidon vastaanoton lisäainetta käyttäviltä tiloilta.
Mainos. Artikkeli jatkuu alla.
Lue ilman mainoksia – VS Premium+ 9,90 €/kk.
Valio on päättänyt keskeyttää Bovaer-rehulisäaineen pilotin toistaiseksi, koska EU:n elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA käynnistää lisäaineen uudelleenarvioinnin. EFSA tarkastelee nyt Bovaerin käytännön käyttökokemuksia aiempien turvallisuusarviointien lisäksi.
Valion mukaan pilotin jatkosta päätetään vasta, kun EFSA:n uusi arvio valmistuu. Yhtiö korostaa, että elintarviketurvallisuus ja eläinten hyvinvointi ovat sen toiminnan perusta.
Valion alkutuotantojohtaja Ulf Jahnssonin mukaan on tärkeää saada lisää riippumatonta tietoa maitoalan toimijoiden päätöksenteon tueksi. Hänen mukaansa Valio ei tee jatkopäätöksiä ennen kuin EFSA:n selvityksen tulokset ovat käytettävissä.
Valio on pilotoinut 3-NOP-rehunlisäaineen eli Bovaerin käyttöä muutamalla kymmenellä maitotilalla vuodesta 2022 alkaen. Pilotin painopisteenä on ollut päästövähennysten myynti ja ilmastotoimien kytkeminen osaksi kannattavaa liiketoimintaa.
Mainos. Artikkeli jatkuu alla.
Lue ilman mainoksia – VS Premium+ 9,90 €/kk.
Norjassa suhtautuminen Bovaeriin on viime kuukausina kiristynyt selvästi. Norjan suurin meijeri Tine ilmoitti tammikuussa lopettavansa maidon vastaanottamisen tiloilta, joilla lehmille on syötetty Bovaeria.
Päätös koskee myös Norjan ympäristö- ja biotieteellisen yliopiston NMBU:n kokeilutilaa, jolta Tine vastaanotti maitoa vielä marraskuusta tammikuuhun. Meijeri kertoo kuitenkin jatkavansa yliopiston tutkimuksen tukemista.
Jo marraskuussa Norsk melkeråvare keskeytti Bovaer-kokeilut, joissa oli mukana 70 norjalaista maitotilaa. Tinelle toimittaa maitoa yhteensä noin 7 000 tilaa.
Tine perustelee päätöstään kuluttajien ja monien norjalaisten maidontuottajien epäluuloilla rehulisäaineen käyttöä kohtaan. Taustalla ovat myös Tanskassa esiin nousseet kysymykset Bovaerin mahdollisista yhteyksistä lehmien sairastumisiin ja kuolemiin.
Tinen viestinnästä, politiikasta ja omistajayhteistyöstä vastaavan johtajan Gine Wang-Reesen mukaan päätös ei johdu siitä, että Bovaerin olisi todettu olevan vaarallinen eläimille tai ihmisille. Hänen mukaansa yhtiö ei kuitenkaan ole onnistunut luomaan kuluttajille riittävää turvallisuuden tunnetta.
EFSA hyväksyi Bovaerin käytön EU:ssa vuonna 2020. Suomessa sen käyttö on vapaaehtoista.
Lue myös:
Kuvituskuva: Lukas Hartmann, Pexels.com
Kokeile ensimmäinen kuukausi 1 € – sen jälkeen 3 €/kk.
Kirjoittanut
Kirjoittajan tuoreimmat
Ulkomaat23.6.2026EU sallii kevyen geenimanipulaation ilman GMO-merkintöjä
Ulkomaat22.6.2026Gabbard räjäytti Covid-keskustelun: salaiset asiakirjat julki viimeisenä työpäivänä
Kolumni19.6.2026Valoa ilman viinaa – miksi juhannuksen pitäisi olla vuoden palauttavin viikonloppu?
VS Premium18.6.2026Raportti: EU vaikuttaa yhä enemmän jäsenmaiden vaaleihin

Lataa sovellus
No joo… silikonin syöminen ei ole terveellisimmästä päästä niinkuin ei metanolinkaan eikä formaldehydin (makeutusaineet). Steviakin tekee steriilksi joten elämä on valntoja.
Valion kohdalla päätökseen saattoi vaikuttaa se että vastustus oli sen verran kovaa että tuotteet jäivät hyllyihin. Punalappuja oli meidän kylillä merkittävä määrä. Sillä mitään muuta ne ei usko kuin rahaa. Mielenosoitukset ovat yleensä myyntiä kasvattavia asioita.
No, niin tai näin. Hyvä naudoille. Sillä jos miettii että mistä ne pierut tulevat (ei siis päättäjien aivopierut) niin ne tulevat eläimen suoliton luonnollisesta mikrobitoiminnasta. Siksi ko. bovaer-tilat eivät ole voineet myydä ”LUOMU”- tuotteita.
Ja mitä tulee päättäjien aivopieruihin… mikähän lisäaine niiden ruokaan pitäisi laittaa jotta aivopierut vähenisivät.